5 tips om de bereikbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren

 5 tips om de bereikbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren

Als (potentiële) klanten niet in staat zijn om contact op te nemen met een bedrijf, kunnen ze op zoek gaan naar een concurrent, welke dezelfde diensten aanbiedt. Investeren in het verbeteren van de bereikbaarheid van jouw bedrijf is dus zeker iets om over na te denken. We geven je graag een aantal tips om hiermee aan de slag te gaan!

Optimaliseer jouw website

Een van de belangrijkste manieren waarop mensen tegenwoordig contact opnemen met bedrijven is via de website van het betreffende bedrijf. Het is daarom van groot belang om deze te optimaliseren en dus een ​​goede gebruikerservaring te bieden. Zorg ervoor dat jouw website mobielvriendelijk is, omdat steeds meer mensen hun telefoon gebruiken om online iets op teoeken. Zorg dat de navigatie op de website eenvoudig is, zodat de belangrijkste informatie (zoals het 085 nummer) gemakkelijk te vinden is. Zorg ook dat het mailadres en andere contactgegevens duidelijk vermeldt staan.

Gebruik meerdere communicatiekanalen

Waar sommige mensen de voorkeur geven aan het voeren van een telefoongesprek, sturen anderen liever een e-mail of een chatbericht. Zorg er dus voor dat jouw bedrijf meerdere communicatiekanalen aanbiedt, zodat men kan kiezen voor de voor hen meest gewenste optie. Naast telefoon, e-mail en een realtime chat, kun je ook de optie aanbieden om contact te leggen via apps zoals WhatsApp of Facebook Messenger. Je kunt hiervoor een zakelijk account of een zakelijke pagina aanmaken.

Probeer zo snel mogelijk te antwoorden

Tijd is kostbaar voor klanten. Ze willen snel antwoord krijgen op hun vragen en ook dat eventuele problemen (het liefst gisteren) worden opgelost. Als je traag bent met het beantwoorden van e-mails of telefoontjes, dan kan dit frustrerend zijn. Zorg er dus voor dat jouw bedrijf snel reageert (en vermeld de openingstijden en eventuele geschatte reactietermijn ook altijd op de website). Je kunt ook gebruik maken van geautomatiseerde antwoorden om klanten te laten weten dat hun vraag is ontvangen en dat deze zo snel mogelijk wordt opgepakt. Zorg dan dus wel dat je deze toezegging ook kunt nakomen! Alsnog niet op tijd reageren doet weinig professioneel aan en hierdoor kun je zeker klanten kwijtraken.

Overweeg een extern callcenter

Een 085 nummer aanvragen is zo gedaan, maar je kunt er ook voor kiezen om een extern callcenter in te schakelen. Dit kan helpen om de belasting van jouw interne medewerkers te verminderen en de bereikbaarheid van jouw bedrijf een stuk beter te maken. Zorg ervoor dat het callcenter goed op de hoogte is van de diensten die je aanbiedt en geef ze de juiste tools om klanten te helpen en problemen op te lossen. Een training (of meerdere trainingen) aan deze medewerkers geven is altijd aan te raden.

Bied meertalige ondersteuning

Als jouw bedrijf een internationaal publiek bediend, is het belangrijk om meertalige ondersteuning aan te bieden. Dit kan betekenen dat je medewerkers moet hebben die meerdere talen spreken (native speakers), of dat je gebruik maakt van vertaaltools en -diensten om ervoor te zorgen dat klanten in hun eigen taal kunnen communiceren.